Kehityksen maksimoimiseksi harjoittelua kannattaa rytmittää. Hiihtäjälle peruskestävyysominaisuudet ovat merkittävimmässä roolissa, joten liiallista painotusta teho- tai voimaharjoitteluun ei kannata tehdä, koska silloin kestävyysominaisuudet heikentyvät.

Hiihtäjät tehdään kesällä Kesällä luodaan pohjaa tulevaan kisakauteen määräharjoittelulla. Syksyllä lajinomaisen treenin ja tehoharjoittelun osuus nousee. Talvella on tärkeä pitää yllä perusharjoittelulla voima- ja kestävyysominaisuuksia sekä kehittää kisavauhtisia ominaisuuksia. Rytmittämällä harjoittelua vuodenaikojen mukaan pystytään maksimoimaan kehitystä, sillä kaikkia ominaisuuksia on mahdotonta kehittää samanaikaisesti. Alussa onkin hyvä linjata omat tavoitteet ja millaisia ominaisuuksia kyseisessä suorituksessa tarvitaan. Hyvään lopputulokseen voidaan päästä eri tavoilla ja omat ominaisuudet tulee ottaa huomioon ohjelmaa rakennettaessa. Voiman ollessa vahvuus tulee harjoittelun tukea voimaominaisuuksia, mutta voimaharjoittelusta ei saa tulla keskeisin harjoitusmuoto kestävyyttä vaativassa lajissa.

Kevät Keväällä valmistaudutaan uuteen harjoituskauteen. Kevään pitkillä rauhallisilla hiihdoilla saa luotua hyvää pohjaa tulevaa harjoituskautta ajatellen.

Kesä Kesäharjoittelulla luodaan pohjaa talven kisoja varten. Kesäharjoittelun pääpaino tulisikin olla peruskestävyyden ja lihaskunnon kehittämisessä. Keväällä tehdyn hyvän sisäänajovaiheen kautta on helppo siirtyä kesäharjoitteluun.

Syksy Syksyllä harjoittelun laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Ennen syysharjoittelun aloittamista kannattaa tarkastella, miten kesä on onnistunut ja vetää syksyn linjat sen mukaan. Usein onnistuneen kesäharjoituskauden jälkeen kunto on todella hyvä ja voidaan aloittaa nousujohteinen harjoittelu.

Talvi Alkutalvesta suksilla tehtävien harjoitusten määrä kasvaa nopeasti. Talviharjoittelun aloituksen kanssa ei kuitenkaan kannatta kiirehtiä. Ensilumenladut ovat usein sohjoisia tai jäisiä valtavien hiihtäjämäärien takia. Tällaisissa olosuhteissa hiihtäminen on teknisesti haastavampaa ja jumittaa enemmän lihaksistoa, koska tasapainon pitäminen on vaikeampaa. Tehoharjoitukset kannattaa alkutalvesta tehdä aina suksilla, koska niiden kautta hiihtoon saadaan taloudellisuutta. Huoltavat harjoitukset voidaan tehdä alkutalvesta osittain jalkalenkkeinä, jotta kuormitus ei kasva liian suureksi. Jos lajinomainen harjoittelu on ollut syksyllä vähäistä, kannattaa hiihto aloittaa maltilla.