Paljon ja kovaa harjoittelevan kuntoilijan näkökulmasta on erityisen tärkeää rytmittää ateriat järkevästi päivän sisällä. Yleisenä suosituksena voidaan pitää 5-7 ateriaa päivän aikana, joista erityisesti välipalojen täyspainoisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Kiinteän ruoan muodossa voi olla vaikeaa saada riittävästi energiaa, joten toimivat hyvän perusruokavalion täydentäjinä. Ravintolisien parhaita puolia ovat helppokäyttöisyys ja tarpeenmukaisuus. On helppoa laskea energiansaantiaan ja parantaa ravitsemustaan valmiiksi lasketuilla hiilihydraatti-, aminohappo- tai mineraali/ vitamiinivalmisteilla. Ne ovat nykyisin jo hyvän makuisia nopeasti imeytyviä ja valmiiksi pilkottuja. Niiden nauttiminen on helppoa harjoituksen yhteydessä ja niiden avulla on helppoa säilyttää energiapitoisuuden kontrolli. Niiden psyykkistä vaikutusta ei varmasti myöskään voi koskaan ylikorostaa. Ravintolisien käyttö motivoi usein harjoittelemaan huolellisemmin ja syömään muutenkin järkevämmin.

Heraproteiini: Heraproteiinin hyödyistä löytyy mittavaa tutkimusnäyttöä, ja useat urheilijat ovat todenneet nämä hyödyt myös käytännössä vuosien varrella. Heraproteiinin selkein käyttökohde on heti treenin jälkeen nautittavassa palautumisjuomassa.

Lisäproteiini: Varsinkin kovaa ja paljon treenaavilla proteiinin tarve kasvaa huomattavasti. Tähän tarpeeseen urheiluravinteet tarjoavat käyttökelpoisen avun, eli esimerkiksi hera-, maito- ja yhdistelmäproteiinit ovat kätevä tapa saada nopeasti erittäin laadukasta proteiinia.

Urheilujuoma: Suorituskyvyn ja myös palautumisen kannalta voi olla hyödyllistä nauttia suorituksen aikana urheilujuomaa, joka korvaa fyysisen rasituksen kuluttamia glykogeeni- ja elektrolyyttivarastoja, sekä pitää yllä kehon nestetasapainoa.

Kreatiini: Voidaan käyttää lisäämään voimaa, lihasmassan kasvua, anaerobista kestävyyttä ja suoritustehoa syklisissä lajeissa, kuten jääkiekossa.

Välipalatuotteet: Aika ajoin tulee tilanteita, joissa normaalin aterian nauttiminen on hankalaa. Esimerkiksi kiireisenä työpäivänä on parempi syödä proteiinipatukka tai valmisproteiinijuoma, kuin jättää syöminen kokonaan väliin kiireen johdosta.

Täsmätuotteet: Urheiluravinnevalikoimat sisältävät myös niin sanottuja täsmätuotteita, joita voidaan käyttää kohdennetusti tiettyyn tarpeeseen. Tällaisia ovat muun muassa nivelvalmisteet, treenibuusterit ja aminopalautusjuomat. Näitä tuotteita suositellaan kokeneemmille treenaajille. Urheiluravinteiden lisäksi tulee varsinainen treeniohjelma ja perusravinto laittaa kuntoon. Treenaajat saavat urheiluravinteista selviä hyötyjä, kun oikeat tuotteet otetaan mukaan tukemaan vankkaa perustaa, eli tehokasta treeniä ja monipuolista ruokavaliota.