Se on koululaisten kesäloma nyt ja meilläkin tyttöjen loma aiheuttaa pieniä muutoksia omassa kalenterissanikin. Tänään lähdetään jo neljättä kertaa vuotuiseen lentopallon Power Cup-turnaukseen, joka tänä vuonna pidetään Kuopiossa.

Kyseessä on yli 800 (!) juoniorijoukkueen 4-päiväinen turnaus, jossa majoitutaan paikallisissa kouluissa, nukutaan ilmapatjoilla lattialla, syödään pääruoat joukkoruokailuna pelipaikalla sekä aamu-ja iltapalat koululla. Ruoka on siis perus teollista laatikko- ja ämpärisapuskaa, jota pystyy kauhomaan mahdollisimman nopeasti pahvilautaselle, ja jossa esim. proteiinit ja tuoreet vihannekset loistaa vähäisyydellään. Eli ei varsinaisesti mitään tavoitteellisesti treenaavan optimaalisinta ravintoa. Aamu- ja iltapalat noudattelee jogurtti- sämpylä-linjaa. Ei siinä mitään. Kun ruokittavana on ihan TÖRKEE määrä ihmisiä, rajoitetulla budjetilla ja tiukassa aikataulussa, toi on ihan ymmärrettävää. Ja se kuuluu asiaan, se on osa Powerin tunnelmaa! :) 

Mä oon kahtena kertana Powerin aikaan ollu kisadieetillä ja silloin oon raahannut sähköistä kylmälaukkua mukana, joten mulla on näinä dieettivuosina ollu aina koululla oma "jääkaappi". Sieltä oon saanut kotona valmiiksi punnittuja aterioita ja sitä oon voinu täydentää lähikaupan antimilla. Pitkinä, kentän laidalla vietettyinä päivinä nappasin prodet tonnikalapurkista, hiilarit riisikakuista ja vihannekset kokonaisena kurkkuna tai minitomaatteina. Välipaloina on aina toimineet hyvin mm. FASTin Whey+ valmiina annospusseissa tai sheikkerin pohjalla ja pähkinät, jotka jo kotona oon pussittanut valmiiksi minigrippeihin.

Tänä vuonna en meinaa ottaa sähkökylmiötä mukaan. Pieni, helposti kannettava kylmis saa riittää. Sinne saa matkan ajaksi koko köörille Cocovin sokeroimattomia Super Peanuts-patukoita ja Pudix-vanukkaita, banskuja ja välipalaleipiä. Ja en malta olla ottamatta mukaan Rox-patukoita, joista saa parhaimman makuisen prodetäydennyksen ever!! 

Meinaan siis nauttia tyttöjen kanssa samaa sapuskaa turnauksen joukkoruokailussa, mutta pienellä (ja hyvältä maistuvalla) täydennyksellä saan aterioista täydellisesti proteiinintarpeen täyttäviä.  

Oon ollut lentistytöille puhumassa urheilijan ruokailusta ja mm. välipaloista sekä siitä, miten nuoret itse voisi valmistaa hyviä aterioita esim koulun jälkeen tai turnauseväiksi, pelien välissä helposti syötäväksi. Pelejä tulee olemaan tuolla Powerissa 2- 5 per päivä, ja myös niiden välissä monesti tarvii hyvin sulavaa energiatankkausta. Mä pakkaan pelipäivinä meille reppuun mukaan eväitä, jotka ei tarvii kylmäsäilytystä ja antaa sopivasti tytöillle energiaa peleihin; maustettuja maissikakkuja, vauvan soseita, FAST Naturally High-patukoita, FAST Milkshake- juomia, välipalakeksejä, suolapähkinöitä, noita Cocovin pähkinäpatukoita ja banskuja. Itelleni pakkaan vielä muutaman kofeiini- ja aminohappopitoisen Celsius-juoman mukaan. Pysyn virkeenä ja takaan välttämättömät aminohapot siellä turnauksen tiimellyksessä. Huoltojoukkojen on myös pysyttävä terävinä :-D  

Eli näillä eväillä mennään ja nautitaan (toivottavasti kesäisistä) pelipäivistä ja kivoista kavereista :)

Mulla on ollu nyt flunssa, jota oon taltuttanut sinkkivalmisteilla, vitamiineilla ja kuumalla juomalla. Enköhän huomiseksi ole jo paremmassa kuosissa ja jaksa kannustaa yli-innokkaana lentismutsina tyttöjä huimiin suorituksiin ;)

Tällaisia viime vuoden kaltaisia tunnelmia voi seurata mun Instasta: hannasaario