Monilla ensi syksyn kisaajilla on dieetit pyörineet jo jonkin aikaa. Aikansa omaa suunnitelmaa toteuttaneena tulee monelle, varsinkin ensikertalaisille varmasti mieleen, että "miksi toi tekee noin", "miksi mulla ei ole vielä aerobisia", "toi saa tuloksia noin helposti" tai "se iso kaveri salilla sano mulle, että ei noin kannata tehdä!" Kuulostaako tutulta?

Muistan itsekin kisaurani alkuvuosilta (kuvat alla), kun dieetin aikana kävin samoja ajatuksia ja ihmetyksiä läpi. Körmyniskainen salijantteri kommentoi, että "sun pitäis tehdä enemmän aerobista että pääset kuntoon". Jossain vaiheessa ihmettelin, miksi jonkun dieetissä oli niin paljon rasvaa ja ei juurikaan hiilareita. Joku oli jo aivan poikki ennen dieetin puoltaväliä, toinen taas porskutti eteenpäin hymyssäsuin hehkutellen isoja puuroaterioitaan ja kiristyvää kuntoaan somekuvissa (niihin aikoihin tais Naamakirja olla ainut kanava kuvien postaamiseen) Huoh! Kyllä siinä oli aloitteleva fitnesstypy ihmeissään! 

Nyt itse monia kisadieettejä vetäneenä sekä kilpailuja kotosuomessa ja ulkomailla käyneenä, voin rauhoitella omia valmennettavia (ja muitakin tässä blogin välityksellä), että dieettejä on yhtä monta erilaista kuin on kilpailijoitakin. Tai näin ainakin pitäisi olla. Juttelin tässä männä viikolla yhden kilpailijani kanssa, ja hän kysyi, mikä on dieettisuunnitelma nyt kun kisoja kohti mennään. Sanoin, että en voi tässä kohtaa todellakaan sanoa, mikä on tilanne ja esim ruokavaliossa makrojen suhteet 2 kuukauden päästä. Dieetin pitäisi aina edetä sen kunnon JA kilpailijan jaksamisen sekä elämän tilanteen mukaan. Toki kunto on se tärkein mittari, minkä mukaan dieettiä säädetään, mutta aina pitää suhteuttaa muut kuormittavat tekijät ja esim arkiliikunnan osuus. (Stressikäyrä kannattaa muuten dieetin aikana pitää mahdollisimman alhaisena! Olen yhden valmennettavan kanssa keskeyttänyt dieetin, kun käyrä oli jo niin korkealla että oli turha hakata päätä seinään dieetin suhteen).

Sitten meillä kaikilla on vähän erilainen hiilihydraatinsietokyky, erilainen päivärytmi ja elämäntilanne, terveydessä voi olla sellaisia tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon... Jollain voi olla jo useat kisat takana, joku aloittaa vasta koko fitnesstouhua ja joku on vaihtamassa lajia. Joku tekee istumatyötä 8 h päivässä, toinen on raksalla hommissa. Kulutus voi olla pari tuhatta (!) kilokaloria enemmän fyysisen työn tekijällä. Me olemme myös erikokoisia, eri määrällä lihasmassa varustettuja ja vaikka ihan eri lajin edustajia. Nämä kaikkia vaikuttaa dieetin ja harjoitusohjelman suunnitteluun. 

Mulla on ylhäällä kisaajien suurpiirteiset painon edistymistavoitteet, mutta en todellakaan tuijota VAIN sitä kun kilpailijaa valmennan kohti kisaa. Nämä tavoitteet on olemassa siksi, että tarvittaessa tiedän kiristää ruuvia ja siksi, ettei vaan käy niin, että yhtäkkiä onkin jo kova kiire päästä lavakuntoon.

Summa summarum. Pysy sun plänissä, jos se vaan vähänkään on yksilöllisesti ja ajatuksen kanssa suunniteltu just sulle! Ole kontaktissa valmentajaan ja keskustelkaa. Jätä kunnon etenemisestä ja dieettimuutoksista huolehtiminen valmentajalle. Monet ensikertalaiset eivät oikein tiedä mitä odottaa dieetiltä ja tuntematon saattaa arveluttaa, ehkä pelottaakin. Kommentteja ja ihmettelyjä tulee joskus ulkopuolisilta, eikä niistä saa stressaantua. Kommentoija ei yleensä ole selvillä siitä, mitä olette valmentajan kanssa sopineet, ja mitkä asiat vaikuttaa just sun valmistautumiseen. Tietääkö kommentoija edes lajikriteereitä? Jos bodauksen piirissä vaikuttanut tyyppi arvostelee bikinikisaajan kuntoa 3 kuukautta ennen kilpailuja, ei voi välttämättä antaa kamalasti painoarvoa sille kommentille. Muillekaan kommenteille ei kannata turhaa merkitystä antaa, mutta ne voi laittaa sillä tavalla korvan taakse, että sitten ottaa valmentajan kanssa jutuksi. JOSKUS niissä saattaa piillä jotain merkityksellistäkin, mikä kannattaa ottaa huomioon. Kannattaa kysyä valmentajalta, miksi tiettyjä valintoja tehdään. Ole myös aina rehellinen ja odota sitä myös valmentajalta, niin suhde toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Mutta tietyssä suunnitelmassa kannattaa pysyä aina edes jonkin aikaa, jotta voi tietää, toimiiko jokin juttu. Jos vähennät tänään kaloreita, ei se vaaka välttämättä HETI näytä laskevaa käyrää. Jos teet poikkeuksellisen paljon treeniä tänään, ei paino huomenna ole välttämättä laskenut, usein jopa noussut. Muutokset kunnossa tapahtuu yleensä hitaasti, joten päätäpahkaa ei kannata poiketa suunnitelasta ja ryntäillä eri dieettityylien tai treenimetodien perässä. Muutokset tapahtuvat pidemmällä aikajänteellä. Malttia. Sitä olen itsekin saanut opetella :)  

Toivon kaikille antoisaa dieettikesää ja -syksyä!