Hyppää ilmaan ja tee hallittu alastulo. Tuntuuko laskutelineissä epävakautta? Heilutko, kuin veressä olisi pari ylimääräistä promillea? Tunnistatko itsesi, tai muistuttaako vaappuja jotakuta tuntemaasi? Kun alaraajoissa on voimaa ja keskivartalossa kannattelukykyä, hypyn ja alastulon pitäisi onnistua ilman ongelmia.

Tukea polviin

Eräs merkittävä ongelma kyykätessä ovat niin sanotut ”hulahula-polvet”. Vatkaavat jalat ja alaraajojen nivelten linjauksen epätäydellisyydet ovat tästä näkyvä merkki. Heikkouden tunnistaa kenties selvimmin siitä, että polvet painuvat kohti toisiaan, ja polvinivelen linjaus on nilkkojen sisäpuolella. Pakaralihaksen työ passivoituu entisestään, jos asiaa ei korjata.


Kuvassa A polvien linjaus on oikein. Kuvassa B polvet painuvat virheellisesti pystylinjalta sisään.

Jos alaraajojen linjausvirheeseen ei puututa, ja sitä korjata, lopputuloksena saattaa olla ongelmia alaraajojen nivelissä tai jopa selässä. Vaikka tarakka olisi uhkea ulkomuodoltaan, ei se kerro vielä mitään pakaralihasten työvoimasta. Yhtä lailla tukin vankat reidet eivät kerro koko totuutta siitä, että kaikki on kyykätessä kunnossa.

Kun treeni keskittyy suurimpien lihasten käyttöön, ja harjoittelu tapahtuu yksipuolisesti ja usein tuttujen harjoitusmenetelmien parissa, ei tilaa jää sille, että tukilihakset pääsisivät kehittymään. Polvien linjausvirhe voi johtua esimerkiksi pakaralihasten heikkoudesta tai lonkkaa koukistavien lihasten kireydestä. Asia on yleensä korjattavissa, kun tietää, mitä tekee.

Monipuolinen hermotus

Lihasten aktiivisen harjoittamisen pitäisi tarkoittaa monipuolisuutta, ei pelkästään treenikertojen määrää ja liikuteltavaa kuormaa. Monipuolisuus ja ennen muuta tehokkuus perustuu sille, että lihaksia hermotetaan monipuolisesti.

Vaikka näyttävät lihakset ovat toki mukavaa katseltavaa, kannattaa edes toisinaan pysähtyä pohtimaan sitä, kuinka monipuolista oma harjoittelu oikeasti on. Heikkoudet jäävät monesti hoitamatta joko siksi, että niitä ei tunnista, tai että totuttu tapa harjoitella on helppo tapa hoitaa jalkapäivä. Tukilihasten harjoittaminen monipuolistaa treeniä. Hyöty tulee kehityksenä ja toisaalta myös vammariskin vähentymisenä.

Näytämme videolla, miten aktivoit alaraajoja ennen varsinaista kyykkytreeniä. Kyse on valmistavasta harjoitteesta, sillä alkulämmittely, liikkuvuus ja keskivartalo on jo käsitelty.

Tsemppiä treeniin ja raippaa alaraajoille!

P.S. Jos haluat saada syvempää tietoa voimaharjoittelusta, tutustu vaikkapa Spartanin voimavalmentajan koulutukseen

Tsekkaa myös tämä: Tule mukaan Fast-kyykkylkinikalle oppimaan lisää treenaamisesta