Joku on sellaisen joskus nähnyt, ja toisinaan siitä kuulee puhuttavan, mutta vain harvoin sen todistaa tapahtuvan. Nimittäin naisten leuanvedon. Rankkaan ja haastavaan treeniliikkeeseen ei ole intoa tarttua, ja siksi sen annetaan yleensä olla. Mutta miksi leuanvedot jäävät tekemättä? Jos kyse ei olisikaan voimien puutteesta, voisiko syypäänä olla henkinen kantti tai tekniset puutteet?

Voimaharjoittelun yhtenä merkityksellisimpänä puolena on kehittää heikkouksia. Vahvuuksiin keskittyminen ei pidä kehoa tasapainossa. Jossain kohtaa yksipuolinen asioihin keskittyminen tuntuu ja näkyy myös henkisellä puolella.

Tie onnistuneeseen leuanvetoon edellyttää tekemistä ja toistoja. Pienillä apuvälineillä tekemisestä saadaan mielekkäämpää. Onnistumiset ruokkivat motivaatiota. Matka kohti puhtaita leukoja on vain tekemättömien vetojen päässä.

Muista harjoittelun turvallisuus. Leuan saaminen tangon yläpuolelle rimpuilemalla ei ole leuanvedon tavoite.

Seuraavilla perusasioilla tekeminen johtaa tuloksiin:
1.    Liikkeen ala-asennossa selässä ja olkapäissä säilyy aktiivinen ”kannatus ja tuki”.
2.    Selässä pitäisi tuntua pieni venytys, vaikka et päästäkään itseäsi passiiviseen roikuntaan.
3.    Pidä pää selkärangan jatkeena. Päätä ei pidä työntää eteenpäin.
4.    Säilytä hyvä ryhti ja tiukka core koko liikkeen ajan.
5.    Vedä itsesi ylös selän lihaksilla. Kädet auttavat yhteispelissä.
6.    Yläasennon tavoitteena on se, että leuka ylittää tangon, mutta älä työnnä leukaa väkisin eteenpäin.

NÄILLÄ LIIKKEILLÄ HARJOITTELU ETENEE

Leuanveto voimakuminauhaa käyttäen

Valitse sellainen kuminauha, mikä keventää harjoittelua sopivasti. Tavoite on saada kuminauhan avustamana 6-10 leukaa. Pujota kuminauha lenkkinä (leivonpää solmulla) tangon yli. Aseta jalkasi vapaana roikkuvaan lenkkiin ja ala vetää leukoja.

Leuanveto puhtaasti
Kun onnistut tekemään leuanvetoja ilman kuminauhaa, keskity yhä enemmän laatuun. Jännitä keskivartalo ja käytä selän lihaksia vartalon kohottamiseen kohti tankoa.

Lisäpainoleuanvedot
Jotta haasteet eivät loppuisi, kokeile vetää leukoja myös lisäpainoilla. Painot roikkuvat vyöllä jalkojesi välissä. Lisäkuorma kehittää maksimivoimaa, mutta isommilla toistomäärillä myös kestävyyttä.

Leuanveto ristikkäisotteella
Vedä sarjoja vuoropuolin, otetta vaihtaen. Tämä hermostoa monipuolisesti aktivoiva tapa auttaa kehittymään leuanvedossa.

HARJOITTEET

100 leuanvedon haaste on yksinkertainen treeni. Voit käyttää apuna kuminauhaa, viimeistään siinä vaiheessa, kun väsyminen estää puhtaat vedot. Tavoitteena on tehdä 100 leuanvetoa eri tekniikoilla. Aloita isommilla toistomäärillä, tiputtaen toistoja sarjojen edetessä. Esimerkkisarja 10, 10, 9, 9, 8, 8, 7, 7, 6, 6, 5, 5, 4, 3, 2, 1

Pyramidi-haaste sopii yhtä hyvin lisäpainoleuanvetoon, kuin myös puhtaisiin oman kehon painolla tehtäviin suorituksiin. Toistomäärät ovat 3, 6, 9, 12, 15, 12, 9, 6, 3



Kun haluat oppia lisää toiminnallisesta harjoittelusta, Spartan Personal Trainer koulutus on sinua varten. Yhtenä kouluttajistamme on videolla tekniikoita opettava leuanvedon suomenmestari, Johanna Forsström.

Spartan Academy / Antti Nurmi