OIKEAA RAVINTOA SUORITUKSEN AIKANA

Kestävyys

Kestävyysharjoittelussa korostuu ravitsemuksellisesta näkökulmasta kolme merkittävää tekijää. Nämä ovat nesteytys, energiansaanti sekä palautuminen. Näiden lisäksi myös hiilihydraattien riittävä saanti (>5 g/painokilo) on hyvä varmistaa. Lisäravinteilla pystyt merkittävästi parantamaan jokaista näistä osa-alueista. 

Pitkäkestoisen suorituksen aikana tulisi nauttia riittävästi nestettä, suoloja sekä tankata kehoon energiaa hyvin imeytyvien hiilihydraattien muodossa yli tunnin suorituksissa. Näillä keinoilla varmistetaan suorituskyvyn säilyminen mahdollisimman hyvänä koko harjoituksen ajan. 

Jotta vältytään liialliselta suorituksen aikaiselta lihaskudoksen hajoamiselta, olisi suositeltua nauttia suorituksen aikana myös yksittäisiä aminohappoja, joiden imeytyvyys on huippuluokkaa rasituksen aikana. Palautumisprosessi rankan ja pitkäkestoisen suorituksen jälkeen tulisi saada käynnistettyä mahdollisimman nopeasti. Tätä varten tulisi heti suorituksen jälkeen nauttia riittävästi laadukasta proteiinia ja hiilihydraattia nopeasti ja helposti imeytyvässä muodossa.

Omat suosituksemme sinulle